Menu +

Aanpassingen Covid-19

Versoepeling COVID-19 maatregelen

 

Stichting Vervoer voor Ouderen Haren is voornemens om m.i.v. 1 juli aanstaande weer te gaan rijden! Dit onder een aantal beperkende voorwaarden en met inachtneming van de voorschriften van het RIVM. De belangrijkste zaken op een rij:

  • Er zal vooralsnog alléén gereden worden met de bus en de retourauto, welke voorzien zijn van een afscheiding tussen chauffeur en klant.
  • Er zal alléén naar medische en paramedische bestemmingen, kappers en verpleeghuizen gereden worden (dus géén boodschappenritten! )

  • Er zal tot nader bericht uitsluitend op werkdagen gereden worden (maandag t/m vrijdag).

  • Er zal slechts één persoon per rit vervoerd kunnen worden, met in uiterste noodzaak een begeleider.

  • De klant moet zèlf in- en uit kunnen stappen; ondersteuning door de chauffeur is niet mogelijk.

  • Vervoer geschiedt uitsluitend tegen gepaste contante betaling in enveloppe; strippenkaarten kunnen voorlopig niet worden gebruikt.

Voor het overige verwijzen wij naar de RIVM-voorschriften hieronder. Vanaf 1 juli is voor informatie en reserveringen ook ons vertrouwde telefoonnummer ( 06 – 23107753 ) weer te bereiken, op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur.

 

RIVM-voorschriften

 

Veilig en verantwoord taxi- en zorgvervoer

In het algemeen geldt: wees terughoudend in het gebruik van de taxi: neem alleen een taxi als dit noodzakelijk is voor medische zorg, eerste levensbehoeften of het in stand houden van vitale processen.

Volg altijd de adviezen van het RIVM op:

Was je handen regelmatig met water en zeep

Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog

​Gebruik papieren zakdoekjes

​Geen handen schudden

​Blijf thuis als je verkoudheidsklachten krijgt

​Heeft iemand in je huishouden koorts, dan moet je ook thuisblijven

​Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar

 

Voor passagiers gelden de volgende aanvullende richtlijnen:

​Neem enkel een taxi als dit echt niet anders kan
​Reis alleen met de taxi, of met leden van het huishouden
​Houd afstand tot de chauffeur:

o Stap zelf in en uit *

o Ga achterin zitten

o Doe zelf de veiligheidsgordel om *

o Plaats bagage zelf in de kofferruimte of houd deze op schoot *

​Betaal digitaal of met pin/creditcard. Vermijd contante betalingen

* Voor passagiers die hierbij hulp nodig hebben: zorg ervoor dat iemand uit de vaste contactenkring dit kan doen

 

Voor de centralist/telefonist gelden volgende aanvullende richtlijnen:

o Ontraad het vervoer als het niet echt noodzakelijk is

Voor chauffeurs gelden de volgende aanvullende richtlijnen:

​Houd afstand tot de passagier:

​o Laat de passagier zelf in- en uitstappen

o Laat de passagier achterin zitten

o Laat de passagier zelf de veiligheidsgordel omdoen

o Laat de passagier zelf bagage in de kofferruimte plaatsen


​Zorg voor een fysieke afscheiding tussen de chauffeursstoel en de passagiersstoelen (als in het voertuig de afstand van tenminste 1,5 meter tussen passagier en chauffeur niet mogelijk is)

Houd het voertuig schoon: maak na elke klant de persoonlijke ruimte van de klant schoon (deurgrepen, armleuning, veiligheidsgordel, pinapparatuur, hoofdsteunen, handgrepen, etc.)